Edit

חדלות פירעון מה זה

לכל שאלה או בקשה בנושא חדלות פירעון מה זה התקשרו 072-3304477 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

שיתוף:

חדלות פירעון מה זה?

בספטמבר 2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון החדש, או בשמו המשפטי- 'חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח – 2018'. החוק, אשר עבר בכנסת ללא כל התנגדות, מחולל מהפיכה של ממש בתחום חדלות הפירעון, וזאת לאחר שנים של שימוש בחקיקה מנדטורית מיושנת שאינה תואמת את המציאות הנוכחית.
הליכי פשיטת הרגל הנוכחיים יצרו מצב של תהליך מסורבל אשר נמשך זמן רב מידי, דבר שגרם לדחייה בחלוקת הנכסים לנושים שאיבדו עניין, ולמציאות בה החייב מצא את עצמו בתוך ההליך פשיטת הרגל זמן רב באופן בלתי מכבד. החוק החדש עתיד לשנות את כל זה.

מטרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

אז מה זה חוק חדלות פירעון החדש? החוק שם לו למטרה להביא לשיקומו הכלכלי של החייב (בין שהוא יחיד ובין תאגיד) ולקדם את שילובו מחדש במרקם החיים הכלכליים. כבר בניסוח החוק ניתן לראות שוני מהותי כאשר לשון החוק מתייחסת אל החייב כיחיד, ואף צו כינוס הנכסים שניתן לו הוא כעת צו שיקום כלכלי. כלומר, בבסיס החוק עומד הרעיון כי החייב נקלע לסיטואציה כלכלית זו בתום לב ועל כן יש לעזור לו ככל הניתן ולא לראות בו גורם אשם.
כך למשל, היחידים אשר לא הצליחו להתנהל באופן כלכלי תקין יעברו הדרכה שתמומן על ידי הכונס הרשמי, משרד המשפטים וההוצאה לפועל. ההדרכה תתקיים תוך שנה מתחילת התהליך, ולאחריה היחיד יידרש לשלם לנושים בתשלומים לתקופה של עוד כשלוש שנים, כאשר במקרים מסוימים ובסיוע מתאים של עורך דין פשיטת רגל, ייתכן ויקבל צו הפטר מיידי.
גם תאגידים כאמור נכללים בחוק החדש אשר מעדיף את טובתם ושיקומם במידת האפשר. לפיכך החוק נותן להם תמריצים שונים וכן מטיל אחריות על הגורם בתאגיד שאחראי להגעתו למצב זה.
מטרה נוספת של החוק היא להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים. בין היתר נקבע כי נושים קטנים אשר לרוב נשארים ללא פיצוי בתום התהליך, יקבלו כעת קדימות בפירעון על פני נושים חזקים ומדינתיים.
חוק חדלות פירעון החדש עושה סדר גם ברשויות האוכפות אותו ומגדיר מחדש את תפקידם של בתי המשפט, ההוצאה לפועל, והכונס הרשמי שהופך כעת לממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי ואחראי על שמירת תקינותו. כך לדוגמה על פי החוק החדש יחידים בעלי חוב של פחות מ-150,000 ₪ יתנהלו מול רשם ההוצאה לפועל, ולא בבית משפט.
נושים בעלי זכות קדימה (עובדים שמגיע להם שכר עבודה, רשויות המס ועוד) יוותרו על חלק מהחוב
לסיכום נראה כי החוק החדש שואף לאזן בין האינטרס של החייב לשיקום כלכלי, בין אינטרס הנושים לפירעון חובות שוויוני, ובין האינטרס הציבורי של התייעלות כלכלית.

צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון

צו לפתיחה בהליך של חדלות פירעון הינו מקביל לצו כינוס נכסים כפי שהופיע בחוק פשיטת רגל הישן. צו מסוג שכזה ניתן על ידי הממונה והאחראי על התיק. עם הוצאת הצו מוקפאים כל הצעדים וההליכים העומדים ומתנהלים כנגד החייב בהם: הסרת מגבלות שהוטלו על היחיד, עצירה של הליכי גבייה כגון עיקול משכורות והליכי הוצאה לפועל ועוד. המשמעות של הוצאת הצו הינה הסרה של כל הסנקציות שהוטלו על החייב עד לשלב זה. עם הוצאת הצו, הממונה על התיק ימנה נאמן שיהיה אחראי ליישום הליכי חדלות הפירעון ותחל תקופת ביניים עד להוצאה של צו שיקום כלכלי לגבי החייב. במהלך תקופה זו חלות מגבלות שונות על החייב דוגמת: הגבלה על קבלה או החזקה של תעודת מעבר או דרכון ישראלי, עיכוב יציאה מהארץ, הגדרה כלקוח מוגבל מיוחד, הגבלת שימוש בכרטיסי אשראי ועוד.

מידע נוסף בנושא עורך דין חדלות פירעון
הצלחות המשרד בנושא

כל הזכויות שמורות ל ” אמינוב חן ושות’ ” 2022©

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים